محدود نمودن مصرف بیش از حد قندهای افزوده ممکن است خطر NAFLD را در کودکان کاهش دهد

 29مارس 2021 - مروری بر بیش از 20 مطالعه توسط محققان دانشگاه ایالتی آریزونا و انستیتوی تحقیقات ترجمه ای ژنومیک(TGen) ، وابسته به شهر امید، نشان می دهد که بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) ، یک مشکل در حال رشد تغذیه ای برای کودکان در سراسر کره زمین است.

پرفسورJohanna DiStefano ، استاد و رئیس واحد دیابت و بیماری های فیبروتیکTGen و نویسنده ی ارشد این مقاله، گفت: شیوع بیماری کبد چرب نه تنها در بزرگسالان، بلکه در کودکان نیز در حال افزایش است. NAFLD مانند دیابت نوع 2، قبلاً فقط بیماری بزرگسالان محسوب می شد، اما دیگر چنین نیست.

تجزیه و تحلیل اخیراً در مجله ی Pediatric Obesityمنتشر شده است.

عوامل خطر بیماری کبد چرب غیرالکلی شامل چاقی و سابقه خانوادگی است، این بیماری بیش از 1 کودک از هر 10 کودک را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهد و اکنون شایع ترین بیماری مزمن کبدی در این جمعیت است. این بیماری می تواند منجر به استئو هپاتیت غیر الکلی (NASH) شود که یک بیماری مزمن کبدی است و می تواند منجر به بیماری جدی کبدی، پیوند کبد و مرگ شود.

بیماری NAFLD، هم با کمبود ورزش و هم با مصرف بیش از حد ساکارز(قند قندان که متشکل از فروکتوز و گلوکز است)، ارتباط دارد. در حالی که هر دوی این قندها به طور طبیعی در میوه ها، سبزیجات، لبنیات و غلات یافت می شوند، اما اغلب به بسیاری از غذاهای فرآوری شده، افزوده می شوند.

بدن و قند

گلوکز جذب شده در روده ها، از گروه کربوهیدراتها است که منبع انرژی ترجیحی بدن محسوب می شود. قبل از اینکه بدن بتواند از فروکتوز برای تأمین انرژی استفاده کند، ابتدا باید آن را توسط کبد به گلوکز تبدیل کند. یک مطالعه قبلی به رهبری دکتر DiStefano نشان داد که فروکتوز بیان ژن را افزایش می دهد، عملکرد سلول را تغییر می دهد و اغلب منجر به بیماری کبدی می شود.

در این تجزیه و تحلیل، محققان بر مطالعاتی که ارتباط مصرف بیش از حد فروکتوز را با NAFLD در کودکان مرتبط می کردند، مطالعات مداخلات محدود کننده ی فروکتوز و مطالعات شناسایی نشانگرهای زیستی متابولیکی، تمرکز کردند.

نویسندگان گفتند محدود کردن مصرف بیش از حد قندهای افزوده برای جوانان ممکن است یک هدف اولیه و مهم باشد که بتواند خطر NAFLD را کاهش دهد.

تشخیص NAFLD در جوانان

تشخیصNAFLD ، به دلیل فقدان علائم آشکار و دقت ضعیف نشانگرهای زیستی فعلی دشوار است. پزشکان زمانی به بیماری NAFLD، در جوانان مشکوک می شوند که بیمار چاق باشد و آنزیم های کبدی در خون او غیر طبیعی باشند، اما این موارد باید با آزمایشات اضافی تأیید شوند. حتی با استفاده از تصویربرداری پیشرفته، رویکردهای فعلی به اندازه کافی طیف NAFLD را از هم متمایز نمی کنند و تشخیص NASH هنوز به نمونه برداری نیاز دارد.

پرفسور Gabriel Shaibi، یکی از نویسندگان این مقاله و مدیر مرکز ارتقایبهداشت و پیشگیری از بیماریهای مرکز ASU در کالج Edson، گفت: ما امیدواریم که ابزارهای بهتری را برای کمک به پزشکان در تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک از کودکان به یک مداخله ی پیشرفته نیاز دارند و کدام یک به آن نیاز ندارند، ابداع کنیم. با دستیابی به روشهای بهتر تشخیص و تعیین شدت بیماری، ما به یک رویکرد فردی تر در مدیریت این بیماری دسترسی خواهیم داشت که با کمک آن برخی از کودکانی که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ خوبی می دهند و کودکان دیگر را که ممکن است به مداخلات تهاجمی تری نیاز داشته باشند، شناسایی خواهیم نمود.

دکتر Shaibi، که تحقیقات وی در زمینه درک و پیشگیری از بیماری های مرتبط با چاقی در جوانان متمرکز است، گفت که کار او با دکتر DiStefano در نهایت می تواند منجر به شناسایی نشانگرهای زیستی ژنومی شود که تغییرات در سلامت کبد را ردیابی می کند و به طور بالقوه مکانیسم های مولکولی زیربنایی خطر NAFLD را در کودکان پر خطر روشن می کند.

محققان اظهار داشتند كه برای درك اثرات كوتاه مدت و بلند مدت مصرف زیاد فروكتوز و ابتلا بهNAFLD  در كودكان نیاز به مطالعات بیشتری دارند، اما پیشنهاد کردند كه تلاش برای كاهش مصرف قندهای افزوده در رژیم غذایی قطعاً به دلیل سادگی نسبی و تمرکز بر یک رفتار منفی، تأثیر مثبتی بر سلامت کلی جوانان خواهد داشت.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210329/Restricting-excessive-consumption-of-added-sugars-may-reduce-NAFLD-risk-in-children.aspx